Tuesday, October 2, 2007

Pengerusi SPR buat duit atas bantahan daftar pemilih - Husam

KUALA LUMPUR, 23 Julai (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa menuduh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman 'buat duit' atas caj bayaran bagi bantahan yang dibuat ke atas seseorang pengundi dalam daftar pemilih baru yang dipamer SPR.

Menurutnya caj yang dikenakan untuk satu bantahan ke atas seorang pendaftar disyaki adalah mereka yang tidak layak mengundi di kawasan tersebut ialah RM10.

Justeru sebagai contoh, jika terdapat 1000 nama pengundi yang baru didaftar yang disyaki tidak layak mengundi di kawasan tersebut, pembantah terpaksa membayar sejumlah RM10,000 untuk tujuan itu.

"Wang ini, jika berjaya atau tidak tetap hangus.Jumlah ini adalah sama bagi jumlah bayaran deposit bagi seorang calon yang mahu bertanding bagi kerusi Parlimen.Bagi kami, ia amat membebankan, justeru caj ini perlu dimansuhkan, sebaliknya diberi ganjaran kepada mereka yang bantah dan bantahan itu benar,"tegasnya semasa mengadakan sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut dekat sini hari ini.

Turut serta dalam sidang media itu ialah, bekas Bendahari KeADILan, Abdul Rahman Othman yang kini menjawat jawatan Timbalan Pengerusi Lajnah Ekonomi PAS Pusat.

Sementara itu mengulas mengenai Pilihan Raya Umum ke-12, beliau berkata setakat ini tanda-tanda awal pilihan raya tidak akan dibuat pada bulan Ogos dapat dilihat dengan pengumuman SPR bahawa Kelantan memiliki 200,000 pengundi tidak berdaftar.

Ini menandakan bahawa kegagalan Umno dan jentera Barisan Nasional (BN) Kelantan dalam rancangan asalnya untuk memindahkan pengundi dari luar Kelantan mengundi di negeri tersebut, ujarnya.

Sebelum ini, PAS Kelantan pernah membuat bantahan dan kenyataan mengenai usaha Umno Kelantan untuk membawa pengundi luar mengundi di Kelantan yang boleh disifatkan sebagai pendaftaran pengundi hantu secara terancang, kata Husam.

PAS melihat kegegalan Umno Kelantan yang masih bergolak antara satu pimpinan dengan pimpinan lain di negeri itu menyebabkan ketidaksediaan mereka (BN) berhadapan dengan pilihan raya umum, ujarnya.

0 comments:

Blogger Templates by OurBlogTemplates.com 2008